Thursday 15 August 2013

Teluk Cempedak – Tempat Menarik di Kuantan Pahang


Sudah genap sebulan aku berada di Kuantan, Pahang. Sebelum ini aku pernah menulis entri yang bertajuk, Padang MPK 1 Kuantan – Lokasi Berbuka Puasa Menarik. Untuk kali ini pula, aku masih lagi ingin menulis berkenaan tempat menarik di Kuantan, Pahang. Lokasi kali ini adalah Teluk Cempedak.
Sekiranya korang pergi bercuti di Kuantan, Teluk Cempedak merupakan destinasi yang harus korang kunjungi memandangkan lokasinya cuma 5 km daripada Pusat Bandar Kuantan. Aku menginap di D’Embassy Service Residence Suite. Jarak antara penginapan aku ke pantai tersebut hanyalah 4 km, iaitu kira-kira 50 minit tempoh perjalanan sekiranya berjalan kaki. Takkanlah aku nak berjalan kaki ke sana pula, silap-silap ada juga kang aku berbuka puasa dengan air laut nanti… huhu…
.
Pantai Teluk Cempedak Kuantan Pahang
Permandangan Pantai Teluk Cempedak, Kuantan, Pahang.

Lari dari kesibukan Bandar Kuantan yang agak memeningkan dengan kesesakan lalulintas, Teluk Cempedak merupakan tempat yang amat sesuai untuk korang bersantai. Korang boleh menenangkan fikiran dengan menikmati permandangan semula jadi, mendengar deruan ombak sambil merasai kedinginan angin yang sedang bertiup lembut. Korang boleh menggunakan laluan titi yang disediakan untuk menyeberangi teluk sambil melihat badai ombak memukul batu-batuan di situ.

3 bahagian Pantai Teluk Cempedak.

Pantai Teluk Cempedak terdiri daripada 3 bahagian pantai. Pantai yang utama adalah bahagian pantai yang paling meriah, dipenuhi dengan kedai cenderamata, gerai-gerai dan restoran-restoran. Bahagian pantai yang kedua pula, perlu menyeberangi teluk yang dipenuhi batu-batuan dengan menggunakan kemudahan titi yang disediakan. Manakala bahagian pantai ketiga pula, korang perlu mendaki melalui hutan dari bahagian pantai yang kedua.

Suasana Malam di Teluk Cempedak
Daya tarikan Teluk Cempedak. Suasana meriah bila malam menjelang terutamanya pada hujung minggu.

Antara banyak-banyak pantai yang pernah aku kunjungi, Teluk Cempedak adalah agak unik berbading yang lain. Pada kebiasaannya, kebanyakkan pantai pasti akan semakin sunyi apabila tiba waktu malam. Tetapi, perkara seperti itu tidak pula berlaku di sini. Pada waktu malam, semakin ramai orang yang datang berkunjung ke pantai ini, terutamanya pada hujung minggu. Suasana malamnya seolah berada di pusat bandar. Yang menariknya, McD dan KFC di sini adalah 24jam. Itulah faktor penyumbang yang membuatkan pengunjung yang hadir ke sini tidak pernah putus.

Key-chain comel yang aku beli di Teluk Cempedak.
Key-chain comel yang aku beli di Teluk Cempedak.

At the end, aku teringin untuk membeli cenderamata sebagai tanda kenang-kenangan datang ke Teluk Cempedak. Sebagai pengumpul key-chain yang tegar, aku mencari kelainan yang belum aku miliki. So, aku pun grab 3 ekor menatang comel ni dekat kedai cenderamata yang paling besar di situ. Harga untuk 3 ekor menatang ini adalah RM10. Cukuplah setakat ini, jika korang nak baca banyak lagi, silalah baca di wikipedia : Teluk Cempedak.

Read More

3 comments:

  1. Ustaz Homestay Kuantan ( 013-3604802 )... menawarkan penginapan sebuah rumah RM150 semalam....malam kedua RM 100 ( diskaun )...kami menawarkan malam keempat dan seterusnya cuma RM 50 saja....terima kasih kerana anda membaca hebahan ini.

    ReplyDelete
  2. Ustaz Homestay Kuantan ( 013-3604802 )... menawarkan penginapan sebuah rumah RM150 semalam....malam kedua RM 100 ( diskaun )...kami menawarkan malam keempat dan seterusnya cuma RM 50 saja....terima kasih kerana anda membaca hebahan ini.

    ReplyDelete
  3. Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.Best wedding photographers in Chennai

    ReplyDelete