Monday 18 February 2013

UTM tawar biasiswa kepada penduduk Gaza

 

DR. ZAINI Ujang (kanan) menerima cenderamata daripada Presiden Universiti Islam Gaza, Dr. Kamalain Shaa'ath semasa mengetuai kunjungan hormat delegasi universiti itu selepas sidang akhbar di Kampus UTM, Jalan Semarak, Kuala Lumpur, semalam.
 
 
KUALA LUMPUR 5 Feb. - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menawarkan biasiswa kepada 10 kakitangan akademik beberapa universiti di Gaza.
Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Seri Dr. Zaini Ujang berkata, biasiswa yang ditawarkan adalah dalam bentuk pengecualian yuran pengajian bagi melanjutkan pengajian di peringkat doktor falsafah (PhD) dengan jumlah kos keseluruhan bernilai RM400,000 untuk tempoh tiga tahun.
Menurut beliau, sebagai permulaan untuk tahun ini, dua kakitangan akademik daripada universiti terpilih akan ditawarkan biasiswa tersebut.
"Menjelang 2015 iaitu tiga tahun dari sekarang, lapan lagi kakitangan akademik akan dipilih untuk diberikan biasiswa.
"UTM menawarkan biasiswa dalam bidang teknologi pembinaan, sistem kumbahan dan bekalan air bagi membina semula kemudahan asas yang musnah," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Menurut Zaini, tawaran biasiswa oleh UTM itu dibuat sebagai menyahut seruan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bersetuju menawarkan 100 biasiswa pengajian tinggi kepada penduduk Gaza semasa lawatan beliau ke wilayah tersebut baru-baru ini.
"UTM turut memberi pengecualian yuran pengajian kepada enam pelajar PhD, 10 pelajar sarjana dan 13 pelajar sarjana muda dari Palestin yang sedang mengikuti pengajian di UTM membabitkan kos RM1.3 juta pada semester baharu iaitu selepas Tahun Baharu Cina.
"Skim pembantu tenaga pengajar juga ditawarkan kepada 10 pelajar PhD yang membabitkan elaun sebanyak RM1,600 sebulan selama empat tahun," jelasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kampus/20130206/ka_01/UTM-tawar-biasiswa-kepada-penduduk-Gaza#ixzz2LJoJbfmH
© Utusan Melayu (M) Bhd

More News:  www.Whazzup-U.com

No comments:

Post a Comment